SÄÄNNÖT

1 Yleistä
1.1 Silmäsuojaus
1.2 Hihanauhat ja raatoliinat
1.3 Tehorajat ja ampuminen
1.3.1 Tehorajat ulkona
1.3.2 Tehorajat ja ampuminen sisätiloissa
1.4 Asenne
1.5 Vastuu
1.6 Tulenteko
1.7 Alkoholi
1.8 Kilvet ja kranaatit
2 Pelin aikana
2.1 Vaaratilanteet
2.2 Pelin aloitus
2.3 Osumat, eliminoituminen ja aseosumat
2.3.1 Osumat ja eliminoituminen
2.4 Pelin lopetus
3 Offgame-alue ja sillä toimiminen


1        Yleistä

Näitä pelisääntöjä käytetään Savonlinna Airsoft Ry:n järjestämissä airsoft-peleissä ja tapahtumissa, ellei toisin mainita. Säännöt mukailevat airsoft-yhdistysten yhteiskokouksissa laadittua valtakunnallista linjaa.

Säännöt ja rajoitukset on tehty yhteisiksi ohjeiksi pelitilanteisiin pelaajien sekä pelialueen turvallisuutta ajatellen. Sääntöjen noudattaminen lähtee jokaisesta pelaajasta itsestään. Viime kädessä pelinvetäjä voi huomauttaa rikkomuksista, tai toistuvissa tapauksissa rangaista pelaajaa esim. pelikiellolla.

Jokaisen Savonlinna Airsoft Ry:n peleihin osallistuvan tulee ymmärtää ja noudattaa sääntöjä.

Savonlinna Airsoft Ry pidättää oikeuden peleissä tapahtuviin tapauskohtaisiin sääntömuutoksiin.

1.1    Silmäsuojaus

SILMIEN SUOJAAMINEN HYVÄKSYTYILLÄ SILMÄSUOJAIMILLA ON PAKOLLISTA!

Hyväksymme ainoastaan seuraavan tyyppiset lasit ja maskit:

•    Vähintään EN166 B -standardin täyttävät silmäsuojaimet
•    Airsoft- ja paintball-käyttöön tarkoitetut laadukkaat lasit ja maskit
•    Airsoft-käyttöön tarkoitetut laadukkaat ritilälasit ja -maskit*

Suosittelemme koko kasvot suojaavan maskin käyttöä!

Sankalasien käyttö K18.

Kemianlasien, ilotulitelasien, laskettelulasien ym. epämääräisten lasien käyttö kielletty.

*Ritilälaseja käytettäessä kuulien sirpaloitumisvaara on hyvä ottaa huomioon.

1.2    Hihanauhat ja raatoliinat

Käytämme osapuolet erottavia käsivarren ympärille puettavaa punaista ja keltaista hihanauhaa.

Raatoliina on pala kangasta, jolla ilmaiset selvästi muille olevasi eliminoitunut ja poissa pelistä. Raatoliinaksi käy mikä tahansa huomiovärinen oranssi kangaspala.

1.3    Tehorajat ja ampuminen

Ampujan tulee aina nähdä ammuttava kohde. Sokkona ampuminen esim. suojan tai nurkan takaa kielletty. Omaa päätä pienemmistä aukoista ampuminen pääsääntöisesti kielletty.

Aseen teho mitataan piipun suulta pelikuulalla ammuttuna.

1.3.1    Tehorajat ulkona

•    Sarjatuleen kykenevät aseet: 1,60J
•    Tulitukiaseet: 1,8J
•    puoliautomaattiset/semiautomaattiset: 2,25J
•    Kertaviritteiset aseet (pulttilukkokiväärit): 3,0J

HUOM! Yli 1,60J tehoisella aseella pelatessa käytössä oltava alle 1,60J tehoinen vara-ase lähitilanteita varten. Ampumaetäisyyksien kanssa käytettävä järkeä. Jos etäisyydestä ei ole varmuutta, on parempi jättää ampumatta tai käytettävä vara-asetta.

1.3.2    Tehorajat ja ampuminen sisätiloissa

•    Kaikki aseet: 1,2J
•    Ainoastaan kertatulen käyttö sallittu!

1.4    Asenne

Muista, että airsoft on hauskanpitoa. Jos joku huomauttaa sinulle esimerkiksi säännöistä, ei siitä missään tapauksessa tule loukkaantua, vaan se tulee ottaa opetuksena tulevaisuutta ajatellen. Jos olet asiasta eri mieltä, voi siitä keskustella järkevästi, mutta älä ala riitelemään. Tiukkojen pelitilanteiden ja kipeiden osumien yhteydessä saattaa kiukuttaa, mutta hillitse hermosi.

Järjen käyttö on sallittua ja jopa suotavaa. Jos olet varmassa ampumapaikassa ja tiedät, ettet voi olla osumatta, älä tyhjennä koko lipasta vastustajan kehoon lähietäisyydeltä sarjatulella. Pari kuulaa on riittävä määrä.

Jos olet varma, että osuit vastustajaan, mutta hän ei huomaa sitä, älä jää ihmettelemään, vaan ammu uudestaan. Airsoft-aseen osumaa ei aina välttämättä, etenkään pitkältä etäisyydeltä ja liikkuvaan maaliin, huomaa.

1.5    Vastuu

Jokainen pelaaja on vastuussa itsestään ja omista varusteistaan. Jos kuitenkin selvästi pystytään todistamaan, että pelaaja on omilla toimillaan ja säännöistä piittaamatta aiheuttanut toiselle fyysistä tai materiaalista vahinkoa, on koituneet vahingot korvattava Suomen Lain mukaisesti.

Jos löydät pelialueelta tarvikkeita (lippaat, juomapullot ym.), on velvollisuutesi korjata ne talteen ja ilmoittaa löydöstä offgame-alueella. Mikäli tavaralle ei löydy omistajaa, tulee tavara luovuttaa pelinjärjestäjälle, joka pyrkii etsimään sille omistajan. Löytötavaran pitäminen itse on varkaus!

1.6    Tulenteko

Avotulen teko pelialueilla on kielletty.

1.7   Alkoholi

Alkoholin käyttö ja sen vaikutuksen alaisena pelaaminen peleissä ja tapahtumissa on ehdottomasti kielletty.

1.8 Kilvet ja kranaatit

Mikäli pelissä on käytössä kilpiä, niitä koskevat seuraavat säännöt:
– Kilpeen osuvat kuulat eivät tiputa pelaajaa pois pelistä, muutoin tavalliset osumasäännöt.
– Kilven kanssa voi ampua vain pistoolilla.
– Kilpeä kantavan pelaajan voi ”puukottaa” vain koskettamalla kehoa, ei kilpeä.
– Kilpeä kantavan pelaajan pudotessa pelistä kilpi pudotetaan maahan.
– Kranaatit joissa EI OLE PYROTEKNIIKKAA, ovat sallittuja peleissämme.
– Äänikranaatit ovat peleissämme kiellettyjä
– Kranaatteja heittäessä tulee huutaa kuuluvasti ”KRANAATTI” ja heittää kranaatti matalalla alakauttaisella heitolla maalia kohti. Kranaattien heitto/tiputtelu rakennusten seinien yli on kielletty.

2    Pelin aikana

SILMÄSUOJAIMET ON PIDETTÄVÄ PELIALUEELLA PELIN AIKANA PÄÄSSÄ KOKO AJAN, MYÖS SILLOIN, KUN OLET ELIMINOITUNUT JA SIIRTYMÄSSÄ OFFGAME-ALUEELLE!

2.1    Vaaratilanteet

”PELI SEIS!”

Pelin keskeyttämiseen käytetään vaaratilanteissa tai niiden uhatessa PELI SEIS -huutoa. Jokaisella pelaajalla on velvollisuus keskeyttää peli tällaisen tilanteen havaitessaan!

PELI SEIS -huudon kuultuaan on JOKAISEN pelaajan toistettava huuto riippumatta siitä missä on. Viesti on tärkeää saada perille kaikille. Peliä EI saa jatkaa ennen kuin syy pelin keskeytykseen on selvitetty ja ongelma ratkaistu. Älä liiku paikaltasi, vaan odota, että peli saadaan taas käyntiin.

Esimerkkitilanteita, jolloin peli keskeytetään PELI SEIS -huudolla:

•    Peliin kuulumattomia henkilöitä ilmaantuu pelialueelle. Sivullisille käydään ilmoittamassa alueella tapahtuvasta aktiviteetista ja pyydetään ystävällisesti siirtymään alueen ulkopuolelle.
•    Pelipaikalla sattuu tapaturma, joka vaatii vakavampaa hoitoa kuin pelkkää puhallusta ja laastaria.
•    Oma tai pelikaverin silmäsuojaus putoaa päästä, särkyy tai menee muuten sellaiseen kuntoon, että pelaamisen jatkaminen voi aiheuttaa vaaratilanteen.
•    Pelialueelle ilmestyy eläin, kuten hirvi, karhu, kyy tai muu pelin kulkuun tai turvallisuuteen vaikuttava eläin. Eläimestä on ilmoitettava muille pelaajille.

PELI JATKUU -huuto jatkaa peliä. Myös tämä huuto tulee toistaa!

2.2    Pelin aloitus

”VALMIS!” – ”VALMIS!” – ”PELI KÄY!”

Molempien osapuolten ollessa valmiita pelin aloittamiseen aloitetaan peli huutamalla PELI KÄY. Peli alkaa molempien osapuolien toistettua huudon. Peli voidaan tarvittaessa aloittaa myös pillien tai radiopuhelinten avulla.

2.3    Osumat, eliminoituminen ja aseosumat

2.3.1    Osumat ja eliminoituminen

”OSUMA!”

Eliminoituminen voi tapahtua seuraavin tavoin:

•    Ampumalla: yksi osuma mihin tahansa ruumiinosaan tai varusteisiin eliminoi pelaajan.
•    ”Puukottamalla”: pelaajan voi eliminoida kädellä tai kumipuukolla koskettamalla. Tämä on hiljainen tapa eliminoida vastapuolen pelaaja, jolloin ei huudeta OSUMA. Kumipuukkoja tai muita astaloita ei heitetä ketään ihmistä tai eläintä kohti. Aseen piipulla tökkääminen kielletty.

Fyysinen kontakti vastustajien välillä muissa kuin mahdollisissa ”puukotustilanteissa” kielletty.

Osuman saatuasi:

•    Huuda kuuluvasti esim. OSUMA ja ota raatoliina näkyville.
•    Irrota lipas ja tyhjennä ase kuulista ampumalla maahan pari tyhjälaukausta.
•    Eläytyminen on sallittua ja voit jäädä pelikentälle makaamaan ja odottamaan tilanteen rauhoittumista.
•    Poistu suorinta reittiä offgame-alueelle, tai erikseen sovitulle taukopaikalle. Älä jää pelialueelle pyörimään.
•    Pidä raatoliina näkyvissä ja SILMÄSUOJAIMET PÄÄSSÄ!
•    Vältä keskustelua pelissä olevien pelaajien kanssa ja läheisyydessä. Tilannetietojen paljastaminen ehdottomasti kielletty. ”Kuolleet eivät puhu.”

2.4    Pelin lopetus

”PELI OHI!”

Kun kaikki toisen joukkueen pelaajat on eliminoitu, sovitut tehtävät suoritettu tai asetettu aikaraja umpeutunut, huudetaan PELI OHI. Huudon toistavat kaikki pelaajat!

3    Offgame-alue ja sillä toimiminen

Offgame-alue on kokoontumis- ja taukoalue, joka on pelipaikasta riippuen kiinteä tai jonka pelinjärjestäjä osoittaa pelien alussa.

OFFGAME-ALUEELLA ON ASEIDEN OLTAVA VARMISTETTUINA, LIPAS IRTI, TYHJÄLAUKAUS SUORITETTU SEKÄ SORMI POIS LIIPASINKAAREN SISÄPUOLELTA! KÄSITTELE ASETTASI JÄRKEVÄSTI JA KUIN SE OLISI OIKEA AMPUMA-ASE!

Kaikkea ylimääräistä aseiden käsittelyä tulee välttää offgame-alueella. Tälle on osoitettu oma alueensa, jolla voi suorittaa esim. aseen testaamisen ja hop-upin säädön turvalliseen suuntaan.

Silmäsuojauksen voi poistaa offgame-alueella, mutta sen käyttäminen on silti varmuuden vuoksi suositeltavaa.

Hoida itsesi valmiiksi uutta peliä varten heti offgame-alueelle saavuttuasi. Lataa lippaat ja laita muut varusteet kuntoon ennen kuin teet mitään muuta.